U CIPELAMA KNJIŽEVNOG LIKA
Krežmine BookTuberice
Učenici Osnovne škole Franje Krežme pod mentorstvom profesorice hrvatskog jezika Margarete Zdelar odlučili su se ove godine priključiti manifestaciji koju organiziraju Knjižnice Grada Zagreba pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske.
BookTube izazov
Ove je godine sve bilo u znaku pripovijedanja ili storytellinga. Izazov je bio odabrati lika po izboru iz književnog djela te u njegovo ime ispričati priču, snimiti se te poslati video na BookTube izazov.
Budući da djela za cjelovito čitanje često obrađujemo putem kreativnih zadataka od kojih je jedan monolog književnog lika učenicima je ovaj izazov predstavljao opuštajuću i kreativnu aktivnost koju su s oduševljenjem prihvatili. Odabrali su lik koji im se najviše svidio iz obrađenih djela za cjelovito čitanje te slijedeći zadane smjernice ispričali svoju priču iz cipela odabranog književnog lika. Napravili su monolog u kojem su pripovijedali o svojim osjećajima i stajalištima vezanim uz radnju djela, mogli su ga promijeniti i stvaralački nadograditi, izmijeniti završetak ili potpuno promijeniti promišljanja originalnog lika.
Monolog kao nastavna metoda
U odgojno-obrazovnom procesu nositelji su stvaralačke djelatnosti učenici i nastavnici. Nastavnikovo stvaralaštvo u službi je poticanja i razvijanja učenikova stvaralaštva. Metodom monologa književnog lika ostvaruju se mnogobrojni ishodi iz dvaju područja nastavnog predmeta Hrvatski jezik.
Ostvaruju se odgojno-obrazovni ishodi jezičnih djelatnosti (slušanje, govorenje, čitanje, pisanje) te se učenik stvaralački izražava prema vlastitom interesu potaknut različitim iskustvima i doživljajima književnoga teksta. Kako bi učenik napravio dobar monolog koji će predstaviti razrednom odjelu prije svega treba pročitati književno djelo s razumijevanjem.
Uočiti osobine lika kojeg će predstavljati. Sjediniti podatke iz pročitanoga teksta. Odvojiti bitne događaje ili razmišljanja od manje bitnih. Napisati vlastiti monolog izražavajući osobni doživljaj teksta, tj. lika kojeg utjelovljuje. Uvježbati napisani monolog ulazeći u ulogu lika, dakle monolog treba odglumiti. Učenik pri tom govori u skladu sa svrhom govorenja (kao književni lik) iznoseći razmišljanja, stavove, predodžbe, stajališta, osjećaje i iskustva odabranog književnog lika izbjegavajući poštapalice i pogreške u govoru. Osim verbalne komunikacije izlažući monolog učenik treba savladati neverbalnu komunikaciju te odglumiti osjećaje lika govorom tijela, mimikom i gestikulacijom.
Privati izazov
Učenici su bili oduševljeni idejom o sudjelovanju na BookTube izazovu te su marljivo slali profesorici svoje videouratke. U suradnji s knjižničarkom Zrinkom Matak odabrali smo četiri najuspješnija rada te ih poslali na natječaj. Na taj smo se način aktivno uključili u Mjesec hrvatske knjige dok su učenici na trenutak postali književni influenceri. Nakon zimskih praznika obradovala nas je vijest da je Organizacijski odbor odabrao čak dva videozapisa naših učenica Hane Stanišić – Janjina priča i Paule Sabo – Tajna jedne limenke kao jedne od najuspješnijih i odlučio ih nagraditi. Hana je uskočila u lik sirotice Janje iz Šenoinih Kamenih svatova i na sasvim originalan način udahnula život ovoj bezvremenskoj povjestici dok je Paula promišljala o životu s Konradom koji joj je sasvim nenadano stigao u limenci te joj okrenuo život naglavačke na temelju knjige spisateljice Christine Nostlinger.
NAPISALA: Margareta Zdelar, prof. hrvatskog jezika i povijesti, savjetnik u zvanju